القائمة الرئيسية

الصفحات

 Christus voor de incarnatie

Waar kwam Jezus vandaan? Iedereen die de bijbel voor het eerst leest, kan gemakkelijk de laatste verzen van Maleachi afmaken en beginnen te reciteren, terwijl hij slechts enigszins geschokt is door de plotselinge aankondiging en geboorte van Jezus, genaamd Emmanuel, "God is met ons." Van bladzijde tot bladzijde, Christus verschijnt als het ware uit het niets, het goddelijke breekt plotseling in menselijke aangelegenheden.

Dit is natuurlijk slechts een perceptie van sommigen en geen feit. In feite verwachtten veel Joden op die dag, die de tekenen des tijds observeerden, de Messias op elk moment. Judea was in de eerste eeuw na Christus doordrenkt van messiaanse verwachting en ijver. Om de paar jaar komt er een nieuwe christelijke kandidaat op, verzamelt volgelingen, komt in opstand tegen de Romeinen en wordt terechtgesteld (zie bijvoorbeeld Handelingen 5: 36-37; 21:38). Tussen de dood van Herodes de Grote in 4 v.Chr. En de onderdrukking van de Bar Kochba-opstand in 135 n.Chr., Hadden tot wel achttien mannen, waaronder Jezus van Nazareth, door Christus in het Romeinse Judea toegejuicht.

In het midden van deze periode schreef de apostel Paulus in Galaten 3:24: "Dus de wet was onze leraar om ons tot Christus te brengen", een principe dat aangeeft dat het Oude Testament een gids is bij de voorbereiding op Christus. In deze context suggereert hij dat het Oude Testament vol staat met toespelingen, tekenen, profetieën en instructies betreffende de ware Christus. Met andere woorden: het Oude Testament is verre van voornamelijk stil te zijn over Jezus, maar een essentiële bron van zijn openbaring! Jezus zelf bevestigt dit in Lukas 24:44: "Dit zijn de woorden die ik tot u heb gesproken terwijl ik nog bij u ben, dat alles wat in de wet van Mozes en mijn profeten en psalmen geschreven staat, moet worden vervuld" (zie ook Handelingen 18:28; 28:23) .

De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat het Oude Testament veel van Jezus 'profetieën bevat, en in feite vervulde Jezus ongeveer 300 individuele profetische details. Op grotere schaal vermeldt het Oude Testament echter niet alleen profetieën over zijn komst, maar ook de historische activiteiten van de persoon die Jezus Christus werd. In tegenstelling tot andere mensen was Jezus geen schepsel maar God het Woord die “vlees werd en onder ons woonde” (Johannes 1: 1,14). Kortom, hij bestond al als God - met alles wat daarmee gepaard ging - vóór zijn materiële leven en dienst.

In de beroemde passage in Filippenzen 2: 5-8 verklaart Paulus:

    . . . Jezus Christus, . . . Omdat hij naar het beeld van God was, beschouwde hij hem [iets om waar te nemen] niet als gelijk aan hem, maar hij maakte zichzelf onberekenbaar en nam de vorm aan van een slaaf, de gelijkenis van de mens. En toen hij werd gevonden als een man, vernederde hij zichzelf en gehoorzaamde tot de dood tot aan de dood aan het kruis.

Paulus gelooft duidelijk dat Jezus vóór zijn geboorte als een goddelijk wezen bestond, en dat hij vrijwillig veel van zijn glorie, macht en voorrechten opgaf om een ​​gemeen persoon te worden en te sterven om de mensheid van haar zonden te verlossen. Bovendien beweert de apostel elders dat Christus vóór de incarnatie de Schepper van alle dingen was (1 Korintiërs 8: 6; Kolossenzen 1:16; Hebreeën 1: 2), dat hij Israël in de woestijn leidde (1 Korintiërs 10: 1-4), En dat is als "Melchizedek, koning van Salem, priester van God de Allerhoogste ... Hij ontmoette Abraham, terugkerende van het bloedbad van koningen, en zegende hem" (Hebreeën 7: 1-3).

Deed Jezus soortgelijke beweringen over zichzelf - dat hij als God bestond vóór zijn geboorte bij Maria? Ja heel vaak! De synoptische evangeliën - Mattheüs, Markus en Lucas - bevatten veel beweringen over goddelijkheid en voorbestaan, hoewel er maar weinig expliciet zijn. In Mattheüs 12: 8 verklaart hij: "Omdat de Zoon des mensen Heer is van de sabbat", waarbij hij zichzelf gelijkstelt aan de Schepper die "rustte op de zevende dag" en deze heiligde (Genesis 2: 1-3; Exodus 20:11). Toen Jezus de geldwisselaars verdreef, beweerde hij dat de tempel "mijn thuis" was (Matteüs 21:13). In zijn rouw om Jeruzalem rouwde hij hoe hij mensen "veel" door de geschiedenis heen wilde troosten en beschermen, maar ze verzetten zich (Mattheüs 23:37). Nadat de schriftgeleerden hadden betoogd: "Wie kan zonden vergeven dan God alleen?" In het bijzonder zegt Jezus: "... de Mensenzoon heeft macht op aarde om zonden te vergeven", een onnauwkeurige openbaring van zijn godheid, die hij ondersteunt met een verbazingwekkend wonder van genezing (Marcus 2: 7, 10-12). In Lucas 10:18 zei hij tegen zijn discipelen: "Ik zag Satan als een bliksem uit de hemel vallen", verwijzend naar een gebeurtenis die plaatsvond vóór de schepping van de mens (zie Jesaja 14:12; Ezechiël 28: 12-16). Later, onder arrest en tegenover het Sanhedrin, beantwoordde hij de vraag: "Bent u dan de Zoon van God?" Met gemeenschap: "Je hebt gelijk als je zegt dat ik ben" (Lucas 22:70).

Daarentegen verkondigt het evangelie van Johannes de goddelijke aard van Christus vanaf het begin: "In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God" (Johannes 1: 1). Johannes laat zien dat Jezus weinig doet om zijn godheid te verbergen. Voor het einde van het eerste hoofdstuk wordt hij herkend als "de Zoon van God" en "de Koning van Israël" (vers 49), en hij verklaart zelf: "Zeker, ik zeg u, later zult u de hemelen open zien gaan en de engelen van God opstijgen en neerdalen op de Zoon des mensen" (vers 51). Toen Jezus in Johannes 5:17 bevestigt: "Mijn vader werkt tot nu toe, en ik doe", zochten de Joodse autoriteiten meer om hem te doden, omdat hij zei dat God zijn vader is en zichzelf gelijk aan God maakte "(vers 18). In Johannes 5:26 beweert hij dat hij dat heeft gedaan. "Een leven op zichzelf", wat het inherente leven als een eeuwige God betekent. De Joden vertellen dat hij Abraham kende, die "verheugd was mijn dag te zien" (Johannes 8:56), en toen ze protesteerden dat hij nog heel jong was, verklaarde hij: "Zeker, ik zeg u voordat Abraham was, Ik "(vers 58), draagt ​​de goddelijke naam van de Eeuwige God. Later zei hij tegen zijn discipelen:" Hij die Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien "(Johannes 9:14), wat betekent dat Jezus het" expliciete beeld "van de Vader is (Hebreeën 1: 3) In zijn laatste gebeden met de discipelen, vroeg hij: 'Verheerlijk mij nu, Vader ... met de heerlijkheid die ik bij u had voordat de wereld werd geschapen' (Johannes 5:17).

Deze paar voorbeelden krabben slechts aan de oppervlakte van de bijbelse beweringen over Jezus 'godheid en voorbestaan. In feite hangt onze redding ervan af, want als hij slechts een sterveling was, zou zijn dood niet voldoende zijn om voor de zonden van anderen te betalen

تعليقات