القائمة الرئيسية

الصفحات

قصيدة احمد صاحبي الشاعر سليمان ابو نور

 أحمد صاحبي  بعتلي جواب
بيعزيني في  الأحباب
وبيسألني هو أنا لسه برضو بحبه
ولا نسيت ان إحنا اصحاب؟
بيفكرني بأيام حلوة عشناها صحبة
وقت ما كنا لسة شباب
وبيأكدلي  إن وجيعتي  هي وجيعته
واللي يقول غير كدة كذاب

إحنا  أولاد الوطن الواحد  مهما يكون ع  الصورة ضباب
ولما سألته إيه الدافع اللي يخلي  شاب يتحزم بحزام ناسف ويقتل ناس خارجين من الباب؟

قال لي مغيب مغسول مخه ومعمول لإرادته استقطاب
فاهم لما بيقتل غيره  رح ياخد من ربه ثواب

إنت بتسأل إني بحبك ولا نسيت إن  إحنا اصحاب؟

 لامنستش إن إحنا أصحاب
بس ياحوده  أنا عندي عتاب!!
ليه كل ماواحد يقتل قبطي. يبقي مريض نفسي بيتعالج.  فبيقتل من غير أسباب؟
ومن أحداث الزاوية الحمرا والكشح  وأبو قرقاص وغيره، الجاني مفتوح له الباب
وياما سمعنا  في الإعلام اللي بيحصل ده إرهاب
حسني مبارك كان بيقول جناحي الأمة
والعياط كان بيقول دول أهل الذمة
والسيسي بيقول أحباب

بس يا حودة ياصاحبي الغالي الحل مش في الألقاب
الحل إن أنا وانت نفوق ونعالج كل الأسباب
مش توصف لي مسكن أروق
وأما أفوق أرجع أعاني من الأتعاب
مش تبقي إنت الآمر الناهي
وأنا في بلدنا بتعامل زي الأغراب
ممنوع أبني كنيستي وأصلي
وممنوع أشتكي مهما حصلي
ولما أشتكي بطلع كذاب
أبو إسلام بيقولي ياكافر
لو مش عاجبك سيبها وهاجر
وبناتي مطمع للأغراب
وأنا وإنت بنكمل برضو
بس الفرق إنت بتاخد كل حقوقك
أما أنا فحقي متساب.
 

قصيدة سلامة الشوف

الشاعر :سليمان أبو نور

تعليقات