القائمة الرئيسية

الصفحات

قصيده لدغات الحية للشاعر سليمان ابو نور

قصيدة لدغات الحية للشاعر سليمان ابو نور

 
الحيه في الدنيا بتلدغ كل الناس واقل لدغه منها بتموت الاحساس 
 
ندهت علي فلانه وقالتلها روقي شيفاكي فنانه بس البسي طوقي 
 
لبست بسلمتها وهي فرحانه مالحيه لدغتها الحيه لدغتها والدغه فنانه
 
 تلبس علي الموضه وتطور النظرات في نظره بتسبل ونظره تدلل والنظره كيف السحر في اثاره الشهوات 
 
تضحك بصوت عالي ومفيش مانع تسكر مفيش مانع تسكر في رحله او سهرات 
 
والحيه فرحانه نجحت في لدغتها واقفه بتتلوا كتر سعادتها 
 
وتقول خلاااص خلاص داخت وعنيها مش مش شايفه والفكر متاخد 
 
وملكت ارادتها قمه سعادتي قمه سعاتي اني اشوفها تموت واحضر جنازتها 
 
واصرخ بعلو الصوت جبت نهايتها ما هي دي الحيه تسرق تدبح تهلك ودي طبيعتها
 
 تظهر بوجه ملاك وتخبي طبيعتها وبخطه محبوكه تصداض فريستها 
 
تغري فلان بالمال وفلانه فلانه تسيب بيتها وفي معظم الاحوال تقنع ضحيتها
 
 ان الرشاوي حلال وصولها لغايتها وتقول لشاب جرب شدلك نفسين تاخدو في سكتها 
 
بس غرورها خلاها تنسي الجانب التاني في رب بيسامح في دم بيطهر في نعمه مجاني
 
 من وقت للتاني كانت البنيه تقول انا قلبي مش مرتاح في حاجه نقصاني وملقيهاش 
 
ولاشهرتي وفني بضحك حلاوه روح والانا ساكناني لليلي اتملي كوابيس فكري بقي شيطاني
 
 وايراتي مش حره ايراتي مش حره للشر وخداني بجني سمار مره من مرها بعاني وقفت ميت 
 
مره وقفت ميت مره بكره هكون حره واتخطي احزاني بس كلام الليل كلام الليل مدهون بزبده 
 
وقصاد شعاع النور خاطيه خاطيه انا وعبده وقيودي ربطاني في يوم من الايام قبلتها الاخت 
 
فرحه خدو بعض بالاحضان وقالتها فرحه وحشاني يافلانه قالتلها وانتي كمان انتي كمان يافرحه 
وحشاني بس هنعمل ايه اهي الدنيا لهيانه انتي في مجال خدمتك وانا مهنتي فني في الدنيا 
 
شغلاني قالتلها فرحه احنا هنا جمبك جايين يومين نهضه في الشارع التاني وسبتلها نبذه 
 
بعنوان (فسد الوعاء) فاعاده من تاني بيحب كل الخطاه وخلاصه مجاني دفع التمن هو وكل 
 
البشر كل البشر جاني تقرا الكلام تقرا الكلام تبكي تقول ازاي ازاي تموت بدلي وانا بعيده عنك 
 
عايشه في عصيانك تسعى لخلاص نفسي وانا ببيع نفسي في العالم الفانى انا الاناء اللي 
 
اتفسد وفسادي جوايه جايه اترمي علي رحمتك اخلقني من تاني انزع مني قلبي الحجر وصوت 
 
علي كياني شكل فيا بنعمتك وانطق علي لساني خلصت صلاتها حست بفرحه وارتياح وده كله 
 
في ثواني وكانها كانت محبوسه في سجن انفرادي محكوم عليها بموت ونالت النجاه التاني 
 
واقفه بتنطط من كتره فرحتها ما الفرح ليه معاني ميوصفوش الا اللي داقه ده فرح رباني 
 
اخددت قرار تتبع يسوع من غير رجوع تاني تكرز باسمه في النجوع للص والزاني وتقولهم وحده 
 
يسوع وحده يسوع خلاصه مجاني 
 

 قصيده لدغه الحيه من تاليف الشاعر سليمان ابو نور

تعليقات