القائمة الرئيسية

الصفحات

 Wie is Jezus Christus

In het hart van het christendom is er een centrale vraag: "Wie is Jezus Christus?" Het kan voor sommigen verrassend zijn dat een dergelijke vraag na bijna tweeduizend jaar van christelijke activiteit nog steeds relevant is, maar hoe vreemd het ook mag klinken, zelfs christenen zijn het niet eens over de aard van de grondlegger van hun religie. Dit feit zegt veel over degenen die belijden "christenen" te zijn, wat in zijn eenvoudigste vorm "volgelingen van Christus" betekent. Als christenen zo'n diepe onenigheid over Jezus Christus zelf toonden, zouden ze dan allemaal dezelfde persoon kunnen volgen?

Dit onderwerp wordt des te belangrijker omdat het christendom, in zijn meest voorkomende vorm, wordt verkondigd als een boodschap over Jezus. Wat iemand over Jezus gelooft, toont dus zijn begrip van de religie zelf. We kunnen het resultaat van dit proces zien in duizenden christelijke denominaties over de hele wereld. Hoewel ze allemaal belijden christenen te zijn, benadrukken individuele denominaties verschillende aspecten van Jezus in hun leringen. Bijvoorbeeld:

    “Baptisten noemen zichzelf naar Jezus 'gewoonte om bekeerlingen te dopen, en ze leggen traditioneel de nadruk op het naleven van bepaalde gedragsregels: niet drinken, niet spelen met kaarten, niet dansen. Voor hen is Jezus een geweldige morele leraar.

    Aan de andere kant noemen de volgelingen van Pinksteren zichzelf Jezus 'belofte van de gave van de Heilige Geest, die op Pinksteren na Jezus' dood en opstanding werd vervuld. Ze staan ​​bekend om hun grote verlangen om de gaven van de ziel uit te drukken, vooral het vermogen om in tongen te spreken. Met andere woorden, Jezus is een wonderdoener.

    Zevende-dags Adventisten ontlenen hun naam aan de zevende-dag sabbat, die Jezus blijkbaar hield, evenals aan degene die beloofde weer terug te keren. Ze promoten Jezus als het brengen van Gods rust die spoedig zal komen.

    Methodisten worden zo genoemd omdat John Wesley de nadruk legde op een gestructureerde en systematische benadering van de studie van de Bijbel en het christelijk leven, en leerde dat gelovigen hun vrije wil moeten uitoefenen om tot Christus te komen (in plaats van absoluut voorbestemd te zijn voor verlossing). Ze benadrukken dus de vele geboden van Jezus aan het individu om actief deel te nemen aan zijn christelijke redding en groei.

    Gereformeerde kerken, die afstammen van de leer van Johannes Calvijn, benadrukken de noodzaak van genade door geloof in Christus, als antwoord op het misbruik van de middeleeuwse katholieke leer. Op deze manier zien ze Jezus als de Barmhartige Verlosser.

De meeste sekten kunnen worden onderscheiden - sommigen zeggen misschien dat het karikaturen zijn - door hun opvattingen over Jezus zelf te definiëren. Hij is de centrale figuur in het christendom, dus de manier waarop iemand naar Christus kijkt, bepaalt waar hij in gelooft en welke religie hij volgt.

Deze verwarring over hem begon eigenlijk tijdens zijn leven - zelfs onder degenen die hem zijn hele leven kenden:

    En toen hij naar zijn land kwam, leerde hij hun in hun synagoge, en ze waren verbaasd en zeiden: Waar kwam deze man vandaan van deze wijsheid en deze machtige daden? Is dit niet de zoon van de timmerman? Heet zijn moeder niet Mary? ? En zijn broers Jacob, Yossi, Simon en Juda? En zijn zussen, zijn ze niet allemaal bij ons? Dus waar heeft deze man al deze dingen vandaan? Dus beledigden ze hem. (Mattheüs 13: 54-57)

Het lijkt erop dat er in het jodendom een ​​algemeen meningsverschil bestaat over wie:

    »Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippus kwam, vroeg hij zijn discipelen en zei:" Wie zeggen de mensen dat ik de mensenzoon ben? "Dus zeiden ze: Sommigen zeggen Johannes de Doper, met inbegrip van Elia, en anderen zeggen Jeremia of een van de profeten. (Mattheüs 16: 13-14)

    “En toen hij Jeruzalem binnenkwam, beefde de hele stad en zei: Wie is dit? En de menigte zei: Dit is Jezus, de profeet van Nazareth in Galilea. (Matteüs 10: 21-11)

    »Toen zeiden sommigen van hen uit Jeruzalem: Is dit niet degene die hem probeert te doden, maar zie, hij spreekt vrijmoedig en ze zeggen niets tegen hem. Weten superieuren echt dat dit echt de Christus is? Waar komt deze man vandaan? Maar als Christus komt, weet niemand waar hij is. '' (Johannes 7: 25-27)

Natuurlijk hadden zijn vijanden ook vragen over hem:

    'Dus de schriftgeleerden en Farizeeën begonnen na te denken, zeggende: Wie is dit die godslastering spreekt? Wie kan zonden vergeven dan God alleen? (Lukas 5:21)

    'Dus degenen die bij hem zaten, begonnen tegen zichzelf te zeggen: Wie is dit die zonden vergeeft? (Lukas 7:49)

    »Toen zeiden sommigen van de Farizeeën: Deze man is niet van God, want hij houdt de sabbat niet. Anderen zeiden: hoe kan een zondige man zulke wonderen doen? En er was een splitsing tussen hen. (Johannes 9:16)

Niettemin geeft Mattheüs 16: 15-17 ons het beste uitgangspunt, dat Christus zelf beklemtoonde, bij het beantwoorden van de vraag: "Wie is Jezus?"

    Hij zei [tegen zijn discipelen]: "Maar wie zegt u dat ik ben?" Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God. Jezus antwoordde en zei tegen hem: "Gezegend bent u, Simon, de rechtvaardige van Jona, want vlees en bloed hebben u niet geopenbaard behalve mijn Vader, die in de hemel is."

Het geïnspireerde antwoord is dat Jezus de beloofde Messias is, de letterlijke zoon van de Allerhoogste in het hele universum. Het is natuurlijk veel meer dan dit, maar deze twee feiten vormen de basis voor ons spirituele begrip van dit prachtige wezen. Het geeft ons de basis van zijn relatie met ons en onze toekomst, evenals zijn relatie met God, en vestigt hem als een brug tussen mens en God. Op basis hiervan kunnen we een grondige studie van de Bijbel van Jezus beginnen.

من هو يسوع h

تعليقات